Ketvirta dalis. Kubietiškas maistas ir valiuta

Pinigai, tai vienas iš aktualių klausimų kuriuos turėtumėte žinoti. Kuboje egzistuoja vietiniai pesai ir Peso Convertible – toliau CUC. Vienas euras yra lygus apie 1,2 CUC. Tik nusileidus Havanoje ir išėjus iš oro uosto, nusigauti iki miesto centro yra vienintelis būdas – taksi. Patariame dar oro uoste išsikeisti bent šiek tiek eurų į CUC. Reikia būti atsargiems, nes gavome patarimų, taip pat rašo internete, kad keičiant oro uoste, padavus kaip pvz. 10 kupiūrų, kasininkas perskaičiuoja ir lieka tik 9. Patys ant šio kabliuko neužkliuvome, bet patariame būti atidesniais. Pačioje Kuboje, turistinėse vietose galima kai kur mokėti eurais, bet mokant CUC, prekės kaina kur kas mažesnė. Todėl patariame, visus pinigus keistis specializuotuose bankuose, ir būtinai privalu turėti dokumentą, nes be jo, pinigų bankuose nekeičia.

Kubos vietinių pesų paprastai niekur negausite, ir vietiniai gyventojai paprastai jų nedalina. Gidas Havanoje, taip pat įtikinėjo kad vietinių pesų jums nereikia, o jei ir turėsite, jums kainas pavers 25 prie 1. Vis dėl to, mes, HavanaSi keliautojai, stengėmės išvengti turistinių vietų ir lankydavomės atokesnėse vietose. Ten, vyrauja tik vietiniai Kubos pesai. Mes pirkdavome už CUC, o grąžą atmesdavo CUP. Taip gavome vietinių pinigų. Pavyzdžiui, lankantis Santiago de Cuba mieste, ledai kainavo vienas 1 CUP, o tai būtų apie 5 euro centus. Mmm… o ir ledai skanumo… Tad atsiskaityti vietiniais pesais tikrai galima, ir kainos kartais šiek tiek mažesnės.

Maistas, tai ko labiausiai bijojome. O pasirodo, be reikalo. Maistas Kuboje yra tikrai normalus. Per 3 savaites, nei vienas iš 4 asmenų neturėjome didesnių skrandžio sutrikimų, ar paprasto pykinimo. Tačiau visada naudojome vietinę dezinfekcijos priemonę – romą. Patariame, maistą rinktis atsakingai, jei sudvejojote dėl mėsos šviežumo, geriau likti alkanam ir rinktis kitą variantą. Daug girdėjome, kad vištiena būna pirmiausia virta, o po to kepta, tačiau mes tokios vištienos gavome tik keletą kartų. Taip, toks patiekalas nėra pats skaniausias. Jūros gėrybės – atrodo, kad šis maistas greitai genda ir kelionėse reikėtų jo vengti. Tačiau dažnai rinkdavomės įvairias jūros gėrybių sriubas, picas ar makaronus su krevetėmis, ir kas kartą likdavome tikrai patenkinti ir sotūs, nes jūros gėrybių gausumas kubiečių patiekaluose tikrai stebina. Valgydavome ne tik pas vietinius šeimininkus pas kuriuos gyvenamo ar restoranuose, bet vietinių gatvėj pardavinėjančių žmonių. Maistas gatvėse – normalus, tačiau kaip visada, reikia nebijoti ir rinktis atsakingai. Truputis romo, ir tikrai nesirgsite.

Reikėtų atsiminti, kad Kubos dabartinė situacija kaip prie duonos Smetonos laikais… lentynos daugelyje parduotuvių yra pustuštės, o pačio maisto pasirinkimas labai skurdus. Tekdavo apeiti nemažai parduotuvių, norint gauti tai ko nori, o kartais, negaudome visai nieko. Žinoma, situacija gerėja, amerikiečiai sušvelnino embargo sąlygas, todėl netolimoje ateityje galima tikėtis platesnio produktų pasirinkimo. Įvairias daržoves ir vaisius galima pirkti iš vietinių turgelių ir ar pavienių asmenų, kurie vežioja – karučiuose. Vietiniai vaisiai ir daržoves atgaivina bei primena tikrąjį maisto skonį, kai nebūdavo jokių chemikalų. Bananai, ananasai, mango, arbūzai, pomidorai ir kitos gėrybės tokio natūralaus skonio, kad ir dabar seilės kaupiasi burnoje, vien apie tai pagalvojus.

Bendrai, maisto pasirinkimas skurdokas, bet geras, tik reikia rinktis labai atsakingai. Kainos – pas vietinius nėra aukštos. Tačiau jei valgysite turistinėse vietose, tuomet kainos yra panašios į tas, kurias mokate paprastesniuose Vilniaus restoranuose.